maandag

Mail: waarnemingbekken@gmail.com

@2019

Bekkenfysiotherapie voor mannen

Hebben mannen ook weleens last van hun bekkenbodem?
Ja, en vaker dan we weten. Bekend is, dat mannen wanneer ze ouder worden vaak wat last krijgen van hun prostaat. In sommige gevallen moet de prostaat zelfs operatief verwijderd worden. Rondom zo’n operatie kan de bekkenfysiotherapeut de plasgewoonten en houdingen doornemen, adviezen geven voor belasting na de operatie (sport, werken) en oefeningen geven in geval van incontinentie.

Wat minder bekend is, zijn de klachten die voortkomen uit een te hoge spanning van de bekkenbodemspieren (hypertonie of overactiviteit). Door overactiviteit neemt de prikkeling van de blaas toe, waardoor vaker aandrang om te plassen wordt ervaren. Voor de prostaat lijkt wel te weinig ruimte vanwege de strakte van de spieren er omheen, waardoor die geïrriteerd raakt en er “chronische prostatitis” (zonder bacteriële oorzaak) ontstaat. De oorzaak voor de hoge spanning is zelden enkelvoudig: vaak zijn er vele factoren die in meer- of mindere mate een rol spelen. Denk daarbij aan lage rugpijn, stress, langdurige blessures etc. Er is vrijwel altijd sprake van een vicieuze cirkel: door de pijn of het ongemak zet men zich af, spannen de spieren zich, waardoor het ongemak toeneemt. De klachten zijn ook niet voor iedereen hetzelfde: de één heeft een hoge plasfrequentie, de ander een slappe straal en ‘s nachts frequent plassen, weer een ander heeft pijn tussen de penis en de anus, soms uitstralend naar de liezen, of pijn in de top van penis, de volgende heeft een verminderde erectie en/ of pijn bij het orgasme. De mannelijke bekkenbodem verschilt niet zo heel veel met die van een vrouw en de oefeningen komen met elkaar overeen. Bij een man kan ook biofeedback gebruikt worden om de activiteit van de bekkenbodem zichtbaar te maken en om vooruitgang te meten.