Openingstijden

maandag

dinsdag

woensdag

donderdag

vrijdag

09:00 - 17:00

09:00 - 17:00

09:00 - 20:00

08:30 - 17:00

gesloten

Adres

Jagersingel 1

3707HL Zeist

Nederland

Contact

Telefoon: 06 55 34 38 01

Mail: waarnemingbekken@gmail.com

  • Facebook Social Icon

@2019

Bekkenfysiotherapie voor vrouwen

Dat vrouwen wel eens gezondheidsproblemen kunnen krijgen die te maken hebben met de bekkenbodem weet men wel. Vrouwen worden zwanger en bevallen, hetgeen niet altijd even gemakkelijk verloopt. De bekkenbodem heeft hiervan te lijden en herstel kost tijd. Ook door de overgang kan het functioneren van de bekkenbodem verminderen.

Deze twee factoren en nog een heleboel andere kunnen de oorzaak vormen van problemen waarvan u er hieronder een aantal beschreven ziet. Op een dag verzucht u dat u niet langer blijft rondlopen met de hinder en/of de pijn. U gaat naar de huisarts, en die zal met u inventariseren wat de klachten zijn en wat u kunt gaan doen. In sommige gevallen krijgt u adviezen, of medicijnen, of beslist uw huisarts dat u doorgestuurd zal worden naar de bekkenfysiotherapeut of naar de specialist. U mag ook rechtstreeks naar de bekkenfysiotherapeut komen; het is echter wel raadzaam om de medische gegevens compleet te hebben.

Een van de eerste zaken waarmee u bij de bekkenfysiotherapeut aan de slag gaat, is het bewust worden van uw gewoonten wat betreft plassen, drinken, eten en ontlasting. U kunt twee dagen een plasdagboekje bijhouden (dit kunt u hier downloaden en uitprinten). Neemt u dit vooral mee bij uw eerste bezoek aan de (huis)arts of therapeut. Het verschaft veel informatie, waardoor gemakkelijker bepaald kan worden welk soort behandeling bij u past. De bekkenfysiotherapeut zal, na het inventariseren van de klachten, een onderzoek doen naar de functie en de samenhang tussen de zaken, zoals de houding, andere klachten (bijvoorbeeld rugklachten) en de bekkenbodem. Vervolgens maakt zij samen met u een plan van aanpak. Vrijwel altijd krijgt u oefeningen om te leren voelen hoe u de bekkenbodem kunt aanspannen en ontspannen. De oefeningen kunnen eventueel ondersteund worden met biofeedback, een apparaat dat uw oefeningen zichtbaar maakt in een grafiek. Het kost tijd en doorzettingsvermogen om u zichzelf het “bekkenbodemgevoel” eigen te maken. Vaak moet u gewoonten afleren of juist aanleren, zoals een goede houding tijdens tillen en bukken. Toch is het de moeite waard: veel vrouwen zijn tevreden over de resultaten en zeggen veel geleerd te hebben. Ze hebben gemerkt dat je zelf iets kan doen aan de klachten en niet hoeft af te wachten tot het erger wordt!